Subsidies elektrische fiets.

Ruwweg heb je ze in 2 categorieën. In elke categorie vind je dan weer heel wat verschillende types. De categorieën verwijzen vooral naar de snelheid die de fiets haalt. De “gewone” elektrische fiets die juridisch in zowat alles als een gewone fiets wordt aanzien haalt normaal 25 km/u. De snellere variant, de speedpedelec haalt 45 km/u maar wordt op een aantal zaken anders behandeld dan de gewone fiets. Zo is er een helmplicht. Vroeger was er steeds een verzekering nodig, nu geldt dit enkel nog voor fietsen die zich ook kunnen voortbewegen zonder trapondersteuning. Tenslotte is het voor de speedpedelec ook zo dat hij in het verkeersreglement aanzien wordt als een bromfiets.

Bij de fietsen kan je op dit moment geen traditionele subsidies krijgen maar toch zijn er een aantal belangrijke financiële opstekers. Ik-rij-elektrisch.be zet ze hier even op een rijtje.

Fietsvergoeding voor woon-werkverkeer

Als je met je elektrische fiets naar je werk rijdt dan kan je werkgever je vergoeden met een fietsvergoeding van 24 cent per kilometer (aangepast sinds 2019, in 2018 was het nog 23 cent). Deze vergoeding is belastingvrij en dit zowel voor de gewone elektrische fiets als voor de speedpedelec. Deze vergoeding is een gunst van de werkgever, hij is dus niet verplicht om dit te doen. Het is wel zo dat de werkgever de kost 100% kan inbrengen.

Als je 10 kilometer van je werk woont en je fietst elke dag dan brengt een dergelijke fietsvergoeding al snel meer dan 1.000 euro per jaar op (220 werkdagen x 20 kilometer per dag x 0,24 cent = € 1.056).

De inkomsten uit je fietsvergoeding zin 100% belastingvrij.

(info: laatste check 31/01/2019)

Geen voordeel alle aard op bedrijfsfietsen

Als je van je werkgever een bedrijfswagen krijgt die je ook privé mag betalen dan betaal je belastingen op dat voordeel. Deze belastingen zijn een forfait en worden het voordeel alle aard genoemd. Deze belasting was oorspronkelijk ook van toepassing voor wie via het werk een fiets kreeg maar dit werd sinds 2017 afgeschaft. Voorwaarde is wel dat je de fiets effectief voor het woon-werkverkeer gebruikt. Dit laatste wil niet zeggen dat u steeds met de fiets naar uw werk moet. De wetgever omschrijft het als “een zeker patroon van regelmaat”

Inbrengen als beroepskosten

Zelf als u van uw werkgever een fietsvergoeding krijgt kan u uw elektrische fiets inbrengen als beroepskosten. U kan opteren voor het bewijzen van de werkelijke kosten of het inbrengen van een forfait van 24 cent per kilometer. (max 100 kilometer per enkele rit). Dit is uiteraard enkel het geval als u de fiets zelf heeft aangekocht en niet als het gaat om fiets die u door de werkgever wordt ter beschikking gesteld.

Premie voor het aankopen van een fiets als vervanging voor een auto

In een aantal gemeenten en steden kan je een premie krijgen als je de wagen inruilt voor een elektrische (bak)fiets. Dit hangt af van stad tot stad en moet dus steeds apart bekeken worden.

 

Bron https://ik-rij-elektrisch.be/